Ruimtetelescoop Gaia meet afstand en beweging 1.3 miljard sterren

De ESA heeft een nieuwe dataset gepubliceerd van de ruimtetelescoop Gaia. De telescoop meet de posities, afstanden en bewegingen van meer van 1.3 miljard sterren. Door deze gegevens vast te leggen kan de data worden gebruikt om de meest gedetailleerde kaart ooit van het heelal te maken. Hiervoor gebruikt de sonde een digitale camera met een resolutie van één gigapixel.

Ruimtetelescoop Gaia

De Global Astrometric Interferometer for Astrophysics, kortweg Gaia, is een ruimtetelescoop van ESA, die op 19 december 2013 werd gelanceerd. Het doel van deze sonde is de meest nauwkeurige driedimensionale dynamische kaart ooit van heel onze Melkweg te maken. Om dit doel te realiseren moet Gaia de posities, afstanden en snelheden van meer dan een miljard sterren bepalen met een nauwkeurigheid van zo’n 10 miljoenste boogseconde. Dit is zo gevoelig dat de telescoop de groei van een mensenhaar op de maan zou kunnen meten. De ruimtetelescoop gebruikt hiervoor de grootste digitale camera die ooit is gebouwd met een resolutie van één gigapixel.

De eerste dataset is in 2016 gepubliceerd. In deze set waren de afstanden en bewegingen van ruim 1 miljard sterren vastgelegd. In deze dataset zijn de 3D-posities, 2D-bewegingen, de helderheid en kleur van meer dan 1,3 miljard sterren opgenomen.

De onderstaande film toont de beide datasets naast elkaar. Vanaf de zon reizen we steeds verder het heelal in. Links staat de oude dataset, rechts de nieuwe dataset.

De telescoop wordt niet alleen gebruikt om gegevens te verzamelen van objecten buiten ons zonnestelsel. Ook binnen ons zonnestelsel worden vele objecten onderzocht. In de dataset staan ook de gegevens van bijna 15.000 planetoïden die in een baan om onze zon draaien. Zoals in onderstaande film is te bekijken is de baan van deze objecten nauwkeurig vast te stellen.

Inmiddels is door de missieleiding gedeeld dat de telescoop nog jaren in gebruik zal blijven om data te verzamelen.

Alle posities en snelheden van de sterren zullen zo’n 70 keer gemeten worden tijdens de totale missie. Hierdoor kan worden bepaald hoe ons melkwegstelsel ontwikkeld is en hoe het er vroeger uit heeft gezien. Wellicht zijn wetenschappers in staat zijn om de vele geheimen van het heelal te kunnen onthullen.