Het universum telt veel waterrijke exoplaneten

Astronomen ontdekten de eerste exoplaneet in 1992. Nu ruim 25 jaar later zijn er al meer dan 4000 planeten ontdekt in het universum. Nu blijkt dat wellicht meer planeten water bevatten dan ooit gedacht.

Deze planeten van ons universum kunnen we in twee categorieën verdelen. Planeten met een diameter tot 1,5 maal de Aarde en planeten met een diameter van meer dan 2,5 keer die van de Aarde.

Relatie afmeting en massa

Door een nieuw uitgevoerd onderzoek denken wetenschappers meer informatie over de interne structuur van de planeten in ons universum te kunnen zeggen. Hiervoor hebben de onderzoekers niet alleen gekeken naar de massa van deze exoplaneten maar hebben tevens de data van de Gaia satelliet waarin de afmetingen staan, erbij gepakt. Deze gegevens zijn verwerkt in een model die de relatie tussen de massa en de afmeting kan verklaren.

Het model laat zien dat planeten met een diameter van ongeveer 1,5 maal de Aarde doorgaans rotsachtig zijn met een massa die ongeveer vijf keer groter is dan de Aarde. Exoplaneten met een diameter van 2,5 maal groter als de Aarde zijn gemiddeld tien keer zwaarder dan onze planeet. Onderzoekers denken nu dat de laatste categorie waterwerelden zijn.

Waterwerelden

Hoe ziet een waterwereld er precies uit, wat moeten we er bij voorstellen? Het zijn planeten zie rijk tot zeer rijk zijn aan water. Maar we kunnen deze werelden niet direct vergelijken met onze eigen planeet. De gemiddelde temperatuur van de atmosfeer ligt tussen de 200 en 500 graden Celsius. Dit betekent dat de atmosfeer vooral uit waterdamp zal bestaan met daaronder een vloeibare waterlaag. Als we nog dieper kijken kan er eventueel ijs aanwezig zijn.

Als de wetenschappers naar het model kijken dan zal ongeveer 35% van alle ontdekte exoplaneten die groter zijn als de Aarde waterrijk zijn. Dit is een veel hoger percentage als men ooit had verwacht.

Vervolg

De ruimtetelescoop Tess zal naar verwachting nog veel meer exoplaneten gaan vinden. Met behulp van de nieuwe generatie telescopen zoals de James Webb telescoop kan hun atmosfeer onderzocht worden. Pas dan zal duidelijk worden of het model van de onderzoekers klopt.