Einde missie Kepler Space Observatory in zicht volgens NASA

Het einde is in zicht voor het NASA’s Kepler Observatory . Het Kepler Space Observatory is een satelliet die ontwikkeld is door NASA om planeten bij andere sterren op te sporen die net als de Aarde bewoonbaar zouden kunnen zijn. Na een vlucht van negen jaar en ruim 94 miljoen kilometer is er nog maar voor een paar maanden brandstof aanwezig in zijn tank.

Geniale oplossingen en toch een simpel einde voor Kepler

De Kepler heeft tijdens de afgelopen negen jaar veel meegemaakt. Van mechanische storingen tot problemen die ontstaan zijn door de kosmische straling. Op 14 mei 2013 maakte de NASA bekend  dat de telescoop definitief was uitgevallen doordat het tweede reactiewiel was afgebroken. Een jaar later hadden de wetenschappers achter de missie een geniale oplossing bedacht om de zon als derde gyroscopisch vliegwiel in te zetten. Hierdoor kon de stabiele stand weer worden geregeld.

Ondanks dat de NASA deze complexe problemen op kon lossen zorgt een relatief simpel probleem voor het einde van de missie. Binnen enkele maanden zal de brandstof op zijn. Als de tank leeg is zal de satelliet zich niet meer om kunnen keren met zijn stuwraketten naar de aarde om data te verzenden.

Doordat de afstand tussen de aarde en Kepler ruim 94 miljoen kilometer bedraagt is het niet nodig om met het laatste beetje brandstof een koerswijziging in te zetten. De wetenschappers zijn vastberaden om zoveel mogelijk belangrijke date te verzamelen tot het echt niet meer mogelijk is. De satelliet zal daarna stuurloos zijn koers door het heelal volgen.

Kepler behaald grote successen

Al binnen twee maanden werd bekend gemaakt dat de Kepler al ruim 750 potentiële planeten bij andere sterren had ontdekt. Hiermee was het aantal ontdekte exo-planeten die de laatste 15 jaar was ontdekt ineens keer verdubbeld.

In mei 2016 is het aantal ontdekkingen opgelopen tot ruim 1250. Om als planeet erkend te worden moet de waarschijnlijkheid dat het wel degelijk om een planeet gaat, groter zijn dan 99 procent. Van deze 1250 planeten zijn er ruim 500 rotsachtige planeten waarvan er ongeveer 10 zich in de bewoonbare zone bevinden. Sinds de Kepler missie weet men dat er vele planeten in andere zonnestelsels aanwezig zijn.

Tess, de opvolger van Kepler

16 april zal vanaf Cape Canaveral in Florida de opvolger van Kepler worden gelanceerd. De Transiting Exoplanet Survey Satellite, kortweg TESS zal de hemel onderzoeken op planeten buiten ons zonnestelsel. Hierbij zal de focus worden gelegd op sterren die minder dan 300 lichtjaar van ons zijn verwijderd.