Eerste zwart gat in sterrenhoop ontdekt

Astronomen die in Chili het MUSE instrument gebruiken van ESO’s Very large Telescope hebben een ster ontdekt die zich vreemd gedraagt. Hij volgt een omloopbaan om een onzichtbaar zwart gat dat ongeveer vier keer zoveel massa heeft als de zon. De ster is ontdekt in de bolvormige sterrenhoop NGC 3201. Het is het eerste inactieve zwarte gat dat in een bolvormige sterrenhoop is aangetroffen. Tevens de eerste die is ontdekt is via rechtstreekse detectie van zijn zwaartekrachtsaantrekking.

Bolvormige sterrenhopen

Bolvormige sterrenhopen zijn verzamelingen van tienduizenden sterren die om de meeste sterrenstelsels draaien. Ze bestaan al sinds de tijd dat de vorming van sterrenstelsels op gang kwam. Ze behoren daarmee tot de oudst bekende ster systemen in het heelal. Momenteel zijn er meer dan 150 bekend die bij ons eigen Melkwegstelsel behoren.

Het international team van astronomen heeft NGC 3201 in het zuidelijke sterrenbeeld Vela (Zeilen) specifiek onderzocht en zag dat een van de sterren NGC 3201 zich heel vreemd gedraagt. Hij beweegt met een regelmaat van 167 dagen afwisselend naar ons toe en van ons vandaan met snelheden van enkele honderdduizenden kilometers per uur.

De relatie tussen zwarte gaten en bolvormige sterrenhopen is even belangrijk als mysterieus. Vanwege hun grote massa’s en hoge leeftijden, wordt van deze sterrenhopen gedacht dat ze een groot aantal zwarte gaten hebben geproduceerd. Een Zwart gat komt voort uit de explosie van een zware ster.

Zwart gat

ESO’s MUSE-instrument biedt astronomen de unieke mogelijkheid om de bewegingen van duizenden sterren tegelijkertijd te meten. Op die manier heeft het team voor het eerst een inactief zwart gat in een bolvormige sterrenhoop kunnen detecteren. Een inactief zwart gat is slokt geen materie op en wordt niet omringd door een schijf van gloeiend heet gas.

Door de bewegingen van de ster te meten kon een schatting van de massa worden berekend. De ster heeft ongeveer een massa van 0,8 maal de massa van onze zon. De massa van mysterieuze object bedraagt ongeveer 4,36 zonsmassa. Dit betekent vrijwel zeker dat het hier om een zwart gat gaat.

Recente detecties van radio- en röntgenbronnen in bolvormige sterrenhopen wijzen erop dat deze relatief kleine zwarte gaten wellicht meer voorkomen in bolvormige sterrenhopen dan eerder werd gedacht.

Deze ontdekking is van belang voor ons begrip van het ontstaan van deze sterrenhopen, zwarte gaten en de oorsprong van zwaartekracht.